Ardını oxu...
Bu il Saxarov Fikir Azadlığı Mükafatı Ukrayna xalqına verilib.

Modern.az xəbər verir ki, müvafiq qərar Avropa Parlamenti tərəfindən qəbul edilib.

Bildirilir ki, bu çərçivədə Ukraynanın vətəndaş cəmiyyəti nümayəndələrinə 50,000 avro məbləğində pul mükafatı veriləcək.

Sovet dissidenti Andrey Saxarovun adını daşıyan Saxarov Fikir Azadlığı Mükafatı 1988-ci ildən hər il insan hüquqlarını və əsas azadlıqlarını müdafiə edən şəxslərə və təşkilatlara verilir.
 

Ardını oxu...
“Efirlərə getmirəm, bəyənmirəm. Bəzən düşünə bilərlər ki, bu özünü dartır, göylə aparır. Vaxtilə efirə yeni filmlərin təqdimatı ilə çıxırdım, danışırdım, kollektiv söhbət edirdik. Bu gün əgər çəkilmirəmsə, niyə efirlərə çıxım? Məndən başqa şey yox, kino haqqında soruşacaqlar. Əgər çəkilmirəmsə, olmayan şeydən nə danışmaq olar?! Meydana işlə çıxmaq lazımdır. Elə adamları efirə dəvət edirlər ki, mən ora getmək istəmirəm. Hər şeyi hörmətsiz ediblər”

DİA.AZ xəbər verir ki, bunu Moderator.az-a açıqlamasında xalq artisti Rasim Balayev deyib. O daha sonra əlavə edib.

“Şöhrət yaxşı şeydir. Adamı yolda görürlər, sayırlar, şəkil çəkdirirlər. Amma hər adam bu şöhrətdən düzgün istifadə edə bilmir. Şöhrət insanı poza bilər. Buna davam gətirmək lazımdır. 20-30 filmə çəkiləndən sonra da heç vaxt deməmişəm ki, mən etdiyimi etdim. Çünki əgər bu gün filmə çəkilirəmsə, demək ki, sıfırdan başlayıram. Həyat şirindir, arzudan arzu doğur. Nə qədər yaşayırsansa istəyirsən ki, ailənin, balalarının, nəvələrinin xoş günlərini görəsən” deyə Rasim Balayev deyib.
Sənətkar filmlərimizin bu günki vəziyyətindən də danışıb.

“Kinomuzun çətin günlərini yaşayırıq. Qaynar film həyatından gəlib bu gün böyük bir boşluğa düşmüşəm. Kamera qarşısında hər zaman xoşbəxt olmuşam. Bu gün kinomuz naşi adamların əlindədir. Filmlər çəkilir, amma mən istədiyim filmlər yoxdur. Özümü o filmlərdə görmürəm. Çünki mən rejissora, ssenariyə görə filmlərdə çəkilmişəm, prodüsser filminə çəkilmək istəmirəm. Aktyor ömrünün sonuna qədər obraz oynamalıdır. Bəzən deyirlər ki, hər yaşın öz gözəlliyi var. Elə cavanlığın özü gözəllikdir. Qocalıq yaxşıdır, amma gərək sağlam olasan” deyə sənətkar bildirib.

Sənətkar bildirib ki, bəzi filmlərin çəkilişində xəsarətlər alıb.

“Babək” və bir başqa filmimdə atdan yıxılmışam. O vaxt cavan idim, belimdə müəyyən ağrılar olurdu, sonra da düzəlirdi. Cavanlıqda bunu hiss etmirdim, amma yaşa dolandan sonra bütün bu xəstəliklər üzə çıxdı. Filmdə adi at yox, cıdır atları çəkilirdi. Onlarla çəkilmək də çox çətin idi” deyə Rasim Balayev deyib.
0
 
 

Ardını oxu...
“Atam çox mülayim adam olub. Ondan söz düşəndə kövrəlirəm, danışa bilmirəm. Anamdan çox qorxmuşuq, amma atamla dost olmuşuq. Biz Sovetskidə, Maştağalılar məhəlləsində qalırdıq. Atam cavan vaxtı orada dükan da işlədirdi. Atamın demək olar ki, tamaşalarına ilk mən baxmışam. Hər dəfə mənə təzə geyim alıb, özü ilə tamaşalara aparardı. Anam əslində buna razılıq vermirdi, amma atam həvəsli idi”.

DİA.AZ xəbər verir ki, bunu Moderator.az-a açıqlamasında aktyor Məmmədsadıq Nuriyevin qızı Ruhəngiz Axundova deyib. O daha sonra əlavə edib.

“Atam “Uşağlığın son gecəsi” filminə çəkiləndə biz iki bacı bütün günü oturub ona tamaşa edirdik. Bilirsiniz ki, həmin səhnələr Sovetskidə çəkilib. Evimizə yaxın idi. O rolu da atama elə-belədən verməmişdilər. Bizim Sovetskidə xüsusi həyətimiz olub. Atamgil 12 uşaq olublar. O vaxt hamısı rəhmətə gedib, bir bacı, bir qardaş qalıblar. Biz bibimgil ilə eyni həyətdə qalırdıq. Atamın həyətdə damın üstündə ev kimi quşxanası olub. Həmin o filmi və Davud rolunu elə atamın özünə uyğun çəkiblər. Hətta o evdəki divarda uşaqların şəkili var, o uşaqlar da bizik” deyə sənətkarın qızı bildirib.

Ruhəngiz Axundova qardaşı, böyük sənətkarımız Yaşar Nuridən də danışıb.

“Atam mənə və Yaşara çox bağlı idi. Yaşara bağlı olub ona görə ki, onun sənətini, yolunu davam etdirib. Dəfələrlə tamaşalara birlikdə hazırlaşırdılar, evdə məşqlərinin şahidi olmuşam. Onun arzusu olub ki, mən ali savad alım. Mən atamın arzusu ilə universitetin dil ədəbiyyat fakültəsinə daxil olmuşam. 47 il dil ədəbiyyat müəllimi kimi çalışmışam. Atam istəyirdi ki, incəsənətin tənqidçilik şöbəsinə qəbul olum. Hətta o vaxt danışmışdı da, bəlkə yerim də hazır idi. Amma Yaşar bir az narazı idi. Atama dedi ki, Ruhəngiz incəsənətin qapısından içəri girsə, mən bir də universitetə getməyəcəm. Ona görə də bu sənəti seçmədim” deyə böyük sənətkarın qızı bildirib.
Ardını oxu...
“Allahı müdafiə edən adam dünyada ən axmaq adamdır” – Şair qalmaqallı şeirindən danışdı
“Həmin şeiri özüm paylaşmamışam. Özü də onu indi yox, bir neçə ay əvvəl yazmışam. Şeirə görə məni hamı yox, 5-10 nəfər tənqid edib, qalanları ağıllı oxuculardır və nə yazdığımı başa düşüblər. Bəziləri ədəbiyyatdan uzaq, ömründə bir kitab oxumayanlardır…”

Bu sözləri Yenisabah.az-a tanınmış şair Rüstəm Behrudi deyib. Allahla bağlı şeiri sosial şəbəkələrdə ciddi müzakirə mövzusuna çevrilən şair onu tənqid edənlərə cavab verib:

“Məni tənqid edənlərin səhifələrinə baxdım, onlar ömürlərində bir dəfə Qurani-Kərimi nəinki oxumaq, heç vərəqləməyiblər də. Ancaq Allahın müdafiəçisi rolunda çıxış edirlər. Allahı müdafiə edən adam dünyada ən axmaq adamdır, çünki Allah Allahdır, onun müdafiəyə ehtiyacı yoxdur. O əgər bizim düşündüyümüz, ruhumuzda, ağlımızda yaratdığımız Allahdırsa, onun bu cür səviyyəsiz adamların müdafiəsinə ehtiyacı yoxdur.

Mən özüm ateist deyiləm, tanrıçıyam. Bu barədə 30 il əvvəl kitablar da yazmışam. Şeiri tənqid edənlər heç mənim nə yazdığımı belə analaya bilməyiblər. Həyatda heç bir uğur qazana bilməyənlər Allahı müdafiə etməklə böyük bir iş gördüklərini düşünürlər. Elə düşünürlər ki, onu müdafiə etdikdə cəmiyyət onlara “afərin” deyəcək. O ağılsızlar anlamırlar ki, buna ehtiyac yoxdur. Sadəcə olaraq özlərini göstərirlər. Yenə təkrar edirəm, mən ateist deyiləm! Mən Tanrının olduğuna inanıram. Sadəcə Tanrıya gedən yol müxtəlifdir, hərə bir yolla ona gedir”.

Şair Qurandan misal gətirərək orada yazılanların türk xalqına aidiyyəti olmadığını bildirib:

“Quranda Ənam surəsi, 92-ci ayədə deyilir: “Quran Məkkə əhlini və onun ətrafındakıları qorxutmaq üçün nazil etdiyimiz, özündən əvvəlkiləri təsdiq edən bir kitabdır”. Yəni Quranda deyilir ki, bu Məkkə və Məkkə ətrafındakı insanları qorxutmaq üçündür. Bunun türk millətinə nə dəxli var?!

İbrahim surəsi, 4-cü ayədə deyilir: “Allahın dinini onlara izah etsin deyə hər bir peyğəmbəri yalnız öz qövmünün dili ilə göndərdik”. Yəni hər bir millətə öz içindən seçərək peyğəmbər göndərərəm. Türklər ərəbdirmi?! Mən Quranın dili ilə danışıram, cahil, ordan-burdan eşidən adamların dili ilə yox! Bütün dini kitablar mənim stolüstü kitabımdır və oxuyuram.

Bunu mən yox, onların dediyinə görə göydən endirilmiş Quran deyir. Bildirir ki, hər millətə öz içindən peyğəmbər göndərirəm. Məhəmməd peyğəmbərin dövründə artıq millətlər ayrılmış, yəhudi, ərəb, Avropa xalqları formalaşmışdı. Həmin şəxslər mənim nə dediyimi anlamayıblar”.

R.Behrudi onu tənqid edənlərə tək-tək cavab yazmağı vaxt itkisi hesab etdiyini deyib:

“Mən tək Tanrıya inanıram, bu qədim türklərin düşüncəsidir. Tanrı var, sadəcə olaraq türk “Tanrı var olandır, yaradan deyil” deyir. Şeirimi də iki-üç adam paylaşmışdı, tənqid edənlərə cavab verməyə isə nə vaxtım, nə də həvəsim var. Mənim ana babam axund, ata babam isə kəndin sonuncu qanuni mollası olub. Sadəcə olaraq mənim Allah haqqında olan düşüncələrim bir az fərqlidir. Mənim üstümə “hücum” çəkən adamlar anlamırlar ki, İslam zor dini deyil. Onlar müsəlman kimi yox, Cəhənnəm zəbanisi kimi danışırlar. Anlamırlar ki, İslamda zor yoxdur, kim nəyə istəyirsə, inana bilər. Necə müsəlman olduqları elə yazdıqları statuslardan bəllidir. Deməli, onlar heç müsəlman da deyillər”.
 
 
 
Ardını oxu...
Bu gün Azərbaycanda Müstəqilliyin Bərpası Günüdür.
1991-ci il oktyabrın 18-də Ali Sovet “Azərbaycan Respublikasının dövlət müstəqilliyi haqqında” Konstitusiya Aktını qəbul edib.
Konstitusiya Aktında 1918-ci il 28 may tarixli İstiqlal Bəyannaməsinə və “Azərbaycan Respublikasının dövlət müstəqilliyini bərpa etmək haqqında” Azərbaycan Respublikası Ali Sovetinin 1991-ci il 30 avqust tarixli bəyannaməsinə istinad olunub və Azərbaycan Respublikasının Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin varisi olduğu təsbit edilib.
Bu il oktyabrın 18-də Azərbaycan Respublikasının müstəqilliyinin bərpa edilməsinin 31-ci ili tamam olur.
Azərbaycan xalqı ötən əsrin əvvəlində müstəqil repsublika qurub, 1991-ci ildə isə Azərbaycan Respublikasının Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin varisi kimi öz müstəqilliyini bərpa edib.
Azərbaycan xalqı 1991-ci ildən sonra ikinci dəfədir ki, bu bayramı tam fərqli olaraq, öz ərazi bütövlüyünü bərpa etmiş qalib xalq kimi qeyd edir.
1992-ci ilin mayında Milli Məclis tərəfindən Azərbaycan Respublikasının Dövlət himni (musiqisi Üzeyir Hacıbəyovun, sözləri Əhməd Cavadın), az sonra üçrəngli bayraq, içində alov olan səkkizguşəli ulduz təsvirli dövlət gerbi təsdiq olunub.
Azərbaycan parlamentinin 15 oktyabr 2021-ci il tarixli plenar iclasında isə “Müstəqillik Günü haqqında” yeni qanun qəbul edilib. Elə həmin gün də Prezident İlham Əliyev tərəfindən “Müstəqillik Günü haqqında” qanun təsdiqlənib.
Qanunun təsdiqlənməsi ilə 18 Oktyabr – Dövlət Müstəqilliyi Gününün adı dəyişdirilərək Müstəqilliyin Bərpası Günü elan edilib.
Müstəqilliyin Bərpası Günü hər il bayram kimi qeyd olunan iş günüdür.

Üç ölkə gələn il Böyük Britaniyanın Liverpul şəhərində keçiriləcək Eurovision 2023 Mahnı Müsabiqəsində iştirak etməyəcəklərini açıqlayıb.

Yeniavaz.com “The Manila Times”a istinadla xəbər verir ki, bunlar Balkan ölkələri – Bolqarıstan, Şimali Makedoniya və Monteneqrodur.

Bolqarıstan rəsmiləri açıqlayıblar ki, onlar müsabiqəyə marağı itiriblər.

“Bolqarıstan “Eurovision 2023”də və çox güman ki, gələcək buraxılışlarda da iştirak etməyəcək”, – onlar Yunanıstandakı Eurovision Fans Ümumi Təşkilatına (OGAE) verdikləri açıqlamada bildiriblər.

Monteneqronun ictimai yayım şirkəti RTCG maliyyə səbəblərinə və şou üçün Böyük Britaniyada qalmanın yüksək xərclərinə, həmçinin sponsorlarının “maraqsızlığına” görə gələn ilki şoudan imtina etdiyini açıqlayıb.

Şimali Makedoniya da maliyyə səbəblərindən müsabiqədən imtina edib.

 

Bolqarıstan və Monteneqroda gələn ilki şounun yayımlanacağı bəlli deyil, lakin Şimali Makedoniya iştirak etməməsinə baxmayaraq, 2023-cü il üçün bütün şouları yayımlayacaq və ölkənin iqtisadi vəziyyətindən asılı olaraq 2024-cü ildə geri dönüşü gözlənilə bilər.

34 ölkənin gələn il Liverpulda Ukrayna adından Böyük Britaniyada keçiriləcək şousunda iştirak edəcəyi təsdiqlənib. Ermənistan, Moldova və Çexiya gələn ilki şouda iştirakını hələ təsdiqləməyib.

Ardını oxu...
Tanınmış şair Rüstəm Behrudinin Allahı inkar edən şeiri sosial şəbəkələrdə ciddi müzakirə mövzusuna çevrilib. Şairi dəstəkləyənlər olsa da, o daha çox tənqid olunub.

Həmin şeiri təqdim edirik:
Görən, niyə susub Allah,
Yerə təzə sözü yoxdu?
14 əsr keçib getdi,
Təzə kitab, yazı yoxdu?

"Məni tanı" deyə-deyə,
Hökm eləyir yerə, göyə,
Bəndəsinə görünməyə,
Nədən, niyə üzü yoxdu?!

Vədə verib, sabah deyir,
Savab deyir, günah deyir.
Cümlə-aləm "Allah" deyir,
Hanı? İzi-tozu yoxdu.

Qeyd: Şeiri ilk olaraq tanınmış jurnalist Cavid İsmayıl özünün feysbuk səhifəsində paylaşıb.
 
Ardını oxu...
İqlim fəalları növbəti dəfə etiraz aksiyası keçiriblər.
Bakupost.az xarici mediaya istinadən bildirir ki, onlar bu dəfə məşhur holland rəssamı Van Qoqun əsərini hədəf seçiblər.
Fəallar “London Milli Qalereyası”nda sərgilənən “Günəbaxan” tablosunun üzərinə konservləşdirilmiş pomidor şorbası atıblar.
"Guardian" yazır ki, “Just Stop Oil” (“Neftə son”) adlı ekoloji təşkilatın üzvləri olan aktivistlər “Sənət, ya həyat, hansı daha dəyərlidir?” şüarını səsləndiriblər.
Etiraz aksiyasından sonra səlahiyyətlilər rəsmin nümayiş olunduğu otağı boşaldıblar. 84 milyon dollarlıq tablonun şüşə ekranla qorunduğu üçün zərər görmədiyi açıqlanıb.
Xatırladaq ki, daha öncə də iqlim fəalları intibah dövrü rəssamlarından olan Botiçellinin 650 illik "Primavera" tablosuna pişik yapışdırmışdılar.

 
Ardını oxu...
Ucundadır dilimin
Həqiqətin böyüyü
Nə qoydular deyəyim,
Nə kəsdilər dilimi.
Bilirmisən, cahillər
Nə etdilər Vətənə?
-Nə qoydular uyuya
Nə qoydular oyana.
...Ayıltmadı qələmim,
Şu Türk ilə Əcəmi
Nə qoydular yazayım,
Nə qırdılar qələmi.
(Əli bəy Hüseynzadə)
Bu düşündürücü şerin yazarı bütün türk dünyasının mücahidi, bütün Türk aləmində bir haqq elçisi, bütün Türk xalqlarının siyasi və milli əsarətdən azad olması uğrunda mübariz, hələ öz sağlığında “Yalavac” (Peyğəmbər) adlandırılan böyük Azərbaycan mütəfəkkiri Əli bəy Hüseynzadədir.
Milli tariximizdə filosof, ideoloq, publisist, tənqidçi, şair, tərcüməçi, rəssam kimi tanınan, milli qurtuluş, istiqlaliyyət məramının carçısı, Türk xalqlarını “Vahid Turan” ideyası ətrafında birləşdirməyə çalışan, “Türkləşmək, İslamlaşmaq, Müasirləşmək” ideoloji sisteminin yaradıcısı Əli bəy Hüseynzadə 1864-cü ildə Azərbaycanın Salyan qəsəbəsində anadan olmuşdur.
İlk təhsilini “Tiflis Türk-müsəlman məktəbində alan ” (Mahir Qəribli, Azərbaycanın mühacirətdəki mütəfəkkiri Əli bəy Hüseynzadə. Bax: Azərbaycan dünyası dərgisi, Ankara 1999, №1, səh.31), 1885-ci ildə Tiflis Gimnaziyasını müvəffəqiyyətlə bitirib həmin ildə Peterburq Universitetinin Fizika-Riyaziyyat bölümünə qəbul olunan, 1889-cu ildə oranı bitirərək İstanbula gələn, İstanbul Ali hərbi Məktəbində təhsil alan Əli bəy Hüseynzadənin yetkinləşməsində Qafqazın o dövrkü Şeyxülislamı olmuş ana babası, Şeyx Əhməd Səlyaninin, böyük Azərbaycan mütəfəkkirləri Mirzə Fətəli Axundov və Şeyx Cəmaləddin Əfqaninin xüsusi xidmətləri olmuşdur.
Qədim Şərq, Yunan və Qərbi Avropa fəlsəfəsinə, Alman, İngilis, Fransız, Rus və Şərq ədəbiyyatına dərindən bələd olan, “İstanbul Tibb Məktəbində Qərb fikirlərini, Qərb irfan və mədəniyyətini məktəbin professorlarından daha çox tanıdan”, tələbə yoldaşları üzərində “bir Peyğəmbər təsiri buraxan” Əli bəy Hüseynzadə tələbə yoldaşlarından biri olan məşhur Abdullah Cövdətin dediyi kimi: “bir Allah elçisi idi” (Bax: Yusuf Akçura, Türkçülüyün tarixi, İst., 1990, səh.143).
Əli bəy Hüseynzadə Türkiyədə olduğu ilk illərdə “Tərəqqi və İttihad Cəmiyyəti”nin fəal üzvlərindən biri olmuş, 1897-ci ildə hərbi hakim rütbəsi ilə Osmanlı-Türk-Yunan müharibəsinin iştirakçısı olmuş, “Cəmiyyət” üzvləri davamlı təqib edildiyindən əvvəl İtaliyaya, sonra isə 1903-cü ildə doğma Azərbaycana gəlmişdir. Artıq bu dövrə qədər özünü Türk ictimai həyatında bir “Turançı” kimi tanıtdıran Əli bəy Hüseynzadə Misirdə Əli Kamal bəyin redaktorluğu ilə nəşr olunan “Türk” qəzetində çap etdirdiyi məşhur “Məktubi-məxsus” məqaləsində ilk dəfə olaraq Türk dünyasında göstərmişdir ki: “Tatar” deyə adlandırılan bir xalq yoxdur. Kırımlıların, Qazanlıların, Orenburqluların hamısı Türk oğlu Türkdür... Türklər hər harada olurlarsa – istər Osmanlıda, istər Qafqaz və İranda, istər Baykal gölünün ətrafında, ya Qaraqum ətrafında olsun, bir-birlərini tanımalı, sevməli, sünni-şiəlik və daha bilməm “nəlik” adları ilə məzhəb təəssübünü azaldıb... dinin əsasının Quran olduğunu bilmiş olarlarsa, əlverişli olmazmı? Bir millət üçün hər şeydən əvvəl arzu ediləcək şey güclü olmaqdır. Bir millətin güc qazanması onlar arasında mənəvi əlaqənin artmasına bağlııdır. Xüsusilə, onlar arasında qarşılıqlı sevginin artmasına çalışılmalıdır... Məsələ bir-birimizi tanımaq, sevmək, mədəniləşmək yolunda bir-birimizə yardım etmək məsələsidir”.
Onun ən böyük fəaliyyəti doğma Azərbaycana dönüşündən sonra başlamış, yeddi illik bu dövrdə (1903-1910) o, daha çox “mütəfəkkir bir ideoloq kimi fəaliyyət göstərərək gələcək “Türkçülük hərəkatı”nın nəzəri-ideoloji əsasını təşkil edən fəlsəfi əsərlərini yazıb “Türk”, “İrşad”, “Həyat” və s. kimi qəzetlərdə və özünün redaktoru olduğu “Füyuzat” (Tərəqqi-A.M.) jurnalında çap etdirmişdi” (Rəfail Əhmədli, Azərbaycan milli-demokratik dövlətçilik məfkurəsi, Türkçülük, Müasirlik, İslamçılıq, Bakı 2007, səh.163). Böyük ideoloqun “Məktubi-məxsus”, “Türklər kimdir və kimlərdən ibarərdir?”, “Bizə hansı elmlər lazımdır?”, “Yazımız, dilimiz, birinci elimiz”, “Nicat məhəbbətdir”, “Məcnun və Leylayi-İslam”, xüsusilə, “Siyasəti-Fürusət” adlı əsərlərinin əsas mövzusu milli ideologiya ilə yanaşı, istibdadın:, çarizmin yeritdiyi müstəmləkəçilik siyasətinin ifşası, İran Məşrutə inqilabının tərənnümü, Əmir Teymurun müsəlman xalqlarını İslam bayrağı altında birləşdirməsi, Türk sülalələrindən Səfəvi hökmdarı Şah İsmayıl Xətayinin İran, İraq və Azərbaycan xalqlarını birləşdirərək mərkəzləşmiş dövlət yaratması, yadellilərə qarşı mübarizə aparıb Azərbaycan və İranı əsarətdən qurtaran Azərbaycan Türklərinin Əfşar boyundan olan Nadir şah Əfşarın müsəlman ölkələri arasındakı sünni-şiə ixtilafına son qoymağa çalışması təşkil edir. Mütəfəkkirin bu əsərlərində irəli sürdüyü ideyalar əsasında “Türkləşmək, İslamlaşmaq və Müasirləşmək” ideoloji sistemi yaranmışdır. Onun bu üç sütunlu ideoloji sistemi Türk aləminin hər tərəfinə tezliklə yayılmış və “Gənc Türklər” inqilabından sonra İstanbulda geniş vüsət almış, xüsusilə, onun “Turançılıq” ideyası çar Rusiyası senzurasını, rus və erməni irticaçılarını dərindən narahat etmişdi. Ona görə də təqiblərə məruz qalmış, o da Əhməd bəy Ağaoğlu və Yusif Akçuraoğlu kimi vətəni tərk etməyə məcbur olmuşdu. Onların vətən Azərbaycanı tərk etməsi irticaçıları və xüsusilə, erməniləri çox sevindirmiş, milli ziyalılarımızı isə məyus etmişdi. Onların Azərbaycanı tərk etməsindən dərin üzüntü duyan məşhur alimimiz Əliabbas Müznib hələ o dövrdə yazmışdı ki: “Əlibəy Hüseynzadə və Əhməd bəy Ağaoğlunun getməyi Qafqaz əhalisini başsız, böyüksüz buraxmaq kimidir. Çünki o cənablar dilsizlərin dili, karların qulağı, korların gözü idilər”. (Bax: Yaşar Qarayev, Azərbaycan ədəbiyyatı XIX və XX yüzilliklər, Bakı 2002, səh.419).
Əli bəy Hüseynzadə onun İslam Birliyi ideyasından qorxuya düşən erməni və rusların hədyanlarına cavab olaraq yazırdı ki: “Sizi (oxu: erməni və rusları – A.M.) ittifaq və ittihadmı qorxudur?.. Biz isə nifaq və düşmənçilikdən qorxuruq... Nifaq və düşmənçilik deyilmidirmi, sizlərlə bizlər arasında bu qədər qan tökülməyə səbəb oldu... Siz bütün Avropanı təlaşa düşürməklə bizi təhdid etdiyiniz üçün biz: xeyir, əstəğfürüllah, qələt etdik, biz nə İslam aləminin... Birliyi arzu edir, nə də bu aləmin qəflət yuxusundan oyanıb mədəniyyət işığı ilə ziyalı olmasın istəyirik – deyənlərdənmiyik, zənn edirsiniz... Xeyir, xeyir... Menşikov, Maqda, Neman, Çerevanski, “Mşak”, “Arsalyus” və b. ifritələr arxadan, sağdan, soldan istədikləri qədər çığır-bağır etsinlər. Biz qorxub geri çəkilənlərdən deyilik... Yüksəlin, qonşular, yüksəlin! Dar bir şovinizm dairəsindən dişarı çıxınız. Millətinizin üzvlərini zəlalətə düçar etməyiniz... Bu gün bu qədər... sərvət və var dövlətinizlə ümum insaniyyəti, hətta bir-iki qonşunuzu belə məsud edəcək içinizdən bir fərd yetişmədi. İçinizdən nə bir Əbu Əli Sina, nə bir Mollayi Rumi, nə bir Uluğ Bəy göstərə bilməzsiniz... İki min illik tarixinizi eşələyin, yenə göstərə bilməzsiniz... Yüksəlmədikcə, əxlaqınızı təmizləmədikcə, şovinist xəyalları beyninizdən çıxarıb atmadıqca, ümumi bəşəriyyətə, insaniyyətə İsalar, Məhəmmədlər, Buddalar kimi bir nəzərlə baxmadıqca bir qorxulu həlaka düşüb gedərsiniz (Əli bəy Hüseynzadə, “Həyat” qəzeti, 9 aprel 1906, № 77) .
Əli bəy Hüseynzadənin fəlsəfi və siyasi-ideoloji publisistikasında erməni şovinizminin ideya kökləri və strateji hədəfləri, dini, irqi və sosial əsasları, mənəvi terrorları, ikiüzlü, saxta və məkrli üsul və vasitələri, öz siyasi məqsədləri üçün onları dəstəkləyən xristian dünyasının milli-siyasi proqramlarının qlobal motivləri elmi şəkildə öz şərhini tapmışdır.
Əlibəy Hüseynzadə Güney Azərbaycanda baş verən Səttərxanın başçılığı ilə Məşrutə inqilabına böyük əhəmiyyət vermiş, öz əsərlərində “Xəzəri şor su kimi ruslara satan İran irticaçılarını” kəskin tənqid etmiş və göstərmişdi ki: “Çəkilin ortadan. Mədəniyyət gəlir. Təbriz mücahidlərinin, səttarxanlarının qalibiyyəti gəlir” (Əli bəy Hüseynzadə, Siyasəti-Fürusət, Bakı 1994, səh.114).
Əlibəy Hüseynzadə 1910-cu ildən ömrünün sonuna kimi, yəni 1942-ci ilə qədər Türkiyədə yaşamış, müxtəlif universitetlərdə professor kimi fəaliyyət ğöstərmiş, “Türk yurdu”, “Türk ocağı”, “Rusiya Müsəlmanları Türk-Tatar Millətləri Müdafiə hüquq Cəmiyyəti” və s. təşkilatların yaradıcılarından biri olmuşdur. O, öz sanballı yazıları və müxtəlif Avropa ölkələrindəki çıxışları ilə Türkçülük fikirlərinin yayılması və dərinləşməsində xüsusi xidmətlər göstərmişdir. Onun sayəsində təkcə Rusiyadakı Türk ziyalıları deyil, Türkiyəli aydınlar və hökumət nümayəndələrində də həm Quzey və həm də Güney Azərbaycan Türklərinə qarşı bir simpatiya yaranmış, hətta Təbrizdə olan miralay Ömər Bəy Ənvər paşanın tapşırığı ilə Güney Azərbaycan Türkləri ilə sıx münasibətlər yaratmış, onların təşkilatlanmasında yaxından iştirak etmişdi.
Əli bəy Hüseynzadə Türkiyədə yaşadığı dövrdə də Qafqaz, Güney Azərbaycan və bütövlükdə Rusiya Türklərinin taleyi və gələcək vəziyyətləri ilə bağlı aktual problemlərin həlli ilə məşğul olmuş, “Rusiya Müsəlmanları Türk-Tatar Millətləri Müdafiə hüquq Cəmiyyəti”nin üzvləri olan məşhur Türkçü Qazanlı Yusuf Akçura Bəy, əslən Kırım Türklərindən olan üləma Məhəmməd Əsəd Çələbizadə və Buxaralı Mükməddin Beycan ilə birgə 1915-ci ilin sonlarında “Rusiya müsəlmanlarının Tələbləri” adlı bir memerandum hazırlayaraq Alman dilinə tərcümə etmiş və Budapeştdə nəşr etdirərək ABŞ və Avropa dövlətlərinin rəsmi nümayəndələrinə təqdim etmişlər. Memerandumda göstərilirdi ki: “Rusiya öz təbəəsi olan Türk və digər müsəlman xalqlarının ən təbii, məşru və müqəddəs haqlarını zorla əllərindən almışdır. Onlara öz irqdaşları ilə hər cür təmas və münasibət təsiri yasaq edilmişdir... Rusiyadakı müsəlmanlar ən müqəddəs dini vəzifələrini belə icra etməkdən məhrum edilmiş, hər cür milli tərbiyə imkanı onların əllərindən alınmışdır... Əllərimizi göylərə qaldıraraq dua edirik: Bizi rus zəncirindən xilas ediniz” (Bax: Mirzə Bala Məmmədzadə, Milli Azərbaycan hərəkatı, Bakı 1992, səh.173).
Əli bəy Hüseynzadə “Turan heyəti” ilə birgə Budapeşt, Vyana, Berlin, Lozannada olmuş, Berlində “Türk qövmləri”, Lozannada “Rusiyadakı xalqlar”, Stokholmda “Sosialist” Konqreslərində iştirak etmiş, 1918-ci ildə Batum və Gəncədə olmuş, 1926-cı ildə məşhur alim Fuad Köprülü ilə birlikdə Bakıda keçirilən I Türkoloji Qurultayda iştirak etmiş və bu Qurultayda “Qərbin iki dastanında Türk” mövzusunda çıxış etmiş, 1933-cü ildə işlədiyi universitetdən təqaüdə çıxmış və 1942-ci ildə Üsküdardakı evində 78 yaşında vəfat etmişdir. Ruhu şad olsun.
Türk qanlı, müsəlman etiqadlı, müasir fikirli fədailər yetişdirmək missiyasını üzərinə götürən, Türk və İslam Birliyi uğrunda ömrünün sonuna qədər mübarizə aparan, şəxsi tərcümeyi halı ilə İslamın yaddaşına, bütövlükdə Türklüyün tarixinə çevrilən Əli bəy Hüseyinzadə “elə bir ömür yaşadı kı, bu ömür bitəndə o özü məmnun, aləm isə məğmun və pərişan oldu” (Yaşar Qarayev, göstərilən əsəri,səh-448).
Əli bəy Hüseyinzadə parlaq zəkası, geniş dünya görüşü ilə Azərbaycan milli dövlətçilik məfkurəsinin yaradıcısı kimi Türk dünyasının təfəkkür tarixində özünə məxsus yer tutmuş, milli idealogiyamızla bağlı düşüncələri ilə Türk xalqlarının gələcəyinə parlaq bir işıq salmışdır.
Azərbaycan Türk gəncliyinə Əli bəy Hüseyinzadə idealarını həyata keçirməyi arzu edirəm.
Əfsanəvi Əli Bəy Hüseyinzadə dünyanın bütün dillərini, elm və fənlərin hər növünü, ədəbiyyat və incəsənətin hər şöbəsini təmamən əhatə etmiş və tətbiqə müvəffəq olmuş bir F ö v q ə l b ə ş ə r d i r.
( Yusif Akçura)
Turan məfkurəsinin Şeyxi, Azərbaycan Türklərinin milli iftixarı, Azərbaycan türklərinin boyakarlıq sənətinin banisi, şair, ideoloq, rəssam, musiqişünas, filosof, jurnalist, münəccim, mütərcim, professor, doktor Əli Bəy Hüseyinzadə bugünki Azərbaycan bayrağının simvolik rəmzidir.
Milli ideologiyamızın memarı - Əli bəy Hüseynzadə
Ucundadır dilimin
Həqiqətin böyüyü
Nə qoydular deyəyim,
Nə kəsdilər dilimi.
Bilirmisən, cahillər
Nə etdilər Vətənə?
-Nə qoydular uyuya
Nə qoydular oyana.
...Ayıltmadı qələmim,
Şu Türk ilə Əcəmi
Nə qoydular yazayım,
Nə qırdılar qələmi.
(Əli bəy Hüseynzadə)
Bu düşündürücü şerin yazarı bütün türk dünyasının mücahidi, bütün Türk aləmində bir haqq elçisi, bütün Türk xalqlarının siyasi və milli əsarətdən azad olması uğrunda mübariz, hələ öz sağlığında “Yalavac” (Peyğəmbər) adlandırılan böyük Azərbaycan mütəfəkkiri Əli bəy Hüseynzadədir.
Milli tariximizdə filosof, ideoloq, publisist, tənqidçi, şair, tərcüməçi, rəssam kimi tanınan, milli qurtuluş, istiqlaliyyət məramının carçısı, Türk xalqlarını “Vahid Turan” ideyası ətrafında birləşdirməyə çalışan, “Türkləşmək, İslamlaşmaq, Müasirləşmək” ideoloji sisteminin yaradıcısı Əli bəy Hüseynzadə 1864-cü ildə Azərbaycanın Salyan qəsəbəsində anadan olmuşdur.
İlk təhsilini “Tiflis Türk-müsəlman məktəbində alan ” (Mahir Qəribli, Azərbaycanın mühacirətdəki mütəfəkkiri Əli bəy Hüseynzadə. Bax: Azərbaycan dünyası dərgisi, Ankara 1999, №1, səh.31), 1885-ci ildə Tiflis Gimnaziyasını müvəffəqiyyətlə bitirib həmin ildə Peterburq Universitetinin Fizika-Riyaziyyat bölümünə qəbul olunan, 1889-cu ildə oranı bitirərək İstanbula gələn, İstanbul Ali hərbi Məktəbində təhsil alan Əli bəy Hüseynzadənin yetkinləşməsində Qafqazın o dövrkü Şeyxülislamı olmuş ana babası, Şeyx Əhməd Səlyaninin, böyük Azərbaycan mütəfəkkirləri Mirzə Fətəli Axundov və Şeyx Cəmaləddin Əfqaninin xüsusi xidmətləri olmuşdur.
Qədim Şərq, Yunan və Qərbi Avropa fəlsəfəsinə, Alman, İngilis, Fransız, Rus və Şərq ədəbiyyatına dərindən bələd olan, “İstanbul Tibb Məktəbində Qərb fikirlərini, Qərb irfan və mədəniyyətini məktəbin professorlarından daha çox tanıdan”, tələbə yoldaşları üzərində “bir Peyğəmbər təsiri buraxan” Əli bəy Hüseynzadə tələbə yoldaşlarından biri olan məşhur Abdullah Cövdətin dediyi kimi: “bir Allah elçisi idi” (Bax: Yusuf Akçura, Türkçülüyün tarixi, İst., 1990, səh.143).
Əli bəy Hüseynzadə Türkiyədə olduğu ilk illərdə “Tərəqqi və İttihad Cəmiyyəti”nin fəal üzvlərindən biri olmuş, 1897-ci ildə hərbi hakim rütbəsi ilə Osmanlı-Türk-Yunan müharibəsinin iştirakçısı olmuş, “Cəmiyyət” üzvləri davamlı təqib edildiyindən əvvəl İtaliyaya, sonra isə 1903-cü ildə doğma Azərbaycana gəlmişdir. Artıq bu dövrə qədər özünü Türk ictimai həyatında bir “Turançı” kimi tanıtdıran Əli bəy Hüseynzadə Misirdə Əli Kamal bəyin redaktorluğu ilə nəşr olunan “Türk” qəzetində çap etdirdiyi məşhur “Məktubi-məxsus” məqaləsində ilk dəfə olaraq Türk dünyasında göstərmişdir ki: “Tatar” deyə adlandırılan bir xalq yoxdur. Kırımlıların, Qazanlıların, Orenburqluların hamısı Türk oğlu Türkdür... Türklər hər harada olurlarsa – istər Osmanlıda, istər Qafqaz və İranda, istər Baykal gölünün ətrafında, ya Qaraqum ətrafında olsun, bir-birlərini tanımalı, sevməli, sünni-şiəlik və daha bilməm “nəlik” adları ilə məzhəb təəssübünü azaldıb... dinin əsasının Quran olduğunu bilmiş olarlarsa, əlverişli olmazmı? Bir millət üçün hər şeydən əvvəl arzu ediləcək şey güclü olmaqdır. Bir millətin güc qazanması onlar arasında mənəvi əlaqənin artmasına bağlııdır. Xüsusilə, onlar arasında qarşılıqlı sevginin artmasına çalışılmalıdır... Məsələ bir-birimizi tanımaq, sevmək, mədəniləşmək yolunda bir-birimizə yardım etmək məsələsidir”.
Onun ən böyük fəaliyyəti doğma Azərbaycana dönüşündən sonra başlamış, yeddi illik bu dövrdə (1903-1910) o, daha çox “mütəfəkkir bir ideoloq kimi fəaliyyət göstərərək gələcək “Türkçülük hərəkatı”nın nəzəri-ideoloji əsasını təşkil edən fəlsəfi əsərlərini yazıb “Türk”, “İrşad”, “Həyat” və s. kimi qəzetlərdə və özünün redaktoru olduğu “Füyuzat” (Tərəqqi-A.M.) jurnalında çap etdirmişdi” (Rəfail Əhmədli, Azərbaycan milli-demokratik dövlətçilik məfkurəsi, Türkçülük, Müasirlik, İslamçılıq, Bakı 2007, səh.163). Böyük ideoloqun “Məktubi-məxsus”, “Türklər kimdir və kimlərdən ibarərdir?”, “Bizə hansı elmlər lazımdır?”, “Yazımız, dilimiz, birinci elimiz”, “Nicat məhəbbətdir”, “Məcnun və Leylayi-İslam”, xüsusilə, “Siyasəti-Fürusət” adlı əsərlərinin əsas mövzusu milli ideologiya ilə yanaşı, istibdadın:, çarizmin yeritdiyi müstəmləkəçilik siyasətinin ifşası, İran Məşrutə inqilabının tərənnümü, Əmir Teymurun müsəlman xalqlarını İslam bayrağı altında birləşdirməsi, Türk sülalələrindən Səfəvi hökmdarı Şah İsmayıl Xətayinin İran, İraq və Azərbaycan xalqlarını birləşdirərək mərkəzləşmiş dövlət yaratması, yadellilərə qarşı mübarizə aparıb Azərbaycan və İranı əsarətdən qurtaran Azərbaycan Türklərinin Əfşar boyundan olan Nadir şah Əfşarın müsəlman ölkələri arasındakı sünni-şiə ixtilafına son qoymağa çalışması təşkil edir. Mütəfəkkirin bu əsərlərində irəli sürdüyü ideyalar əsasında “Türkləşmək, İslamlaşmaq və Müasirləşmək” ideoloji sistemi yaranmışdır. Onun bu üç sütunlu ideoloji sistemi Türk aləminin hər tərəfinə tezliklə yayılmış və “Gənc Türklər” inqilabından sonra İstanbulda geniş vüsət almış, xüsusilə, onun “Turançılıq” ideyası çar Rusiyası senzurasını, rus və erməni irticaçılarını dərindən narahat etmişdi. Ona görə də təqiblərə məruz qalmış, o da Əhməd bəy Ağaoğlu və Yusif Akçuraoğlu kimi vətəni tərk etməyə məcbur olmuşdu. Onların vətən Azərbaycanı tərk etməsi irticaçıları və xüsusilə, erməniləri çox sevindirmiş, milli ziyalılarımızı isə məyus etmişdi. Onların Azərbaycanı tərk etməsindən dərin üzüntü duyan məşhur alimimiz Əliabbas Müznib hələ o dövrdə yazmışdı ki: “Əlibəy Hüseynzadə və Əhməd bəy Ağaoğlunun getməyi Qafqaz əhalisini başsız, böyüksüz buraxmaq kimidir. Çünki o cənablar dilsizlərin dili, karların qulağı, korların gözü idilər”. (Bax: Yaşar Qarayev, Azərbaycan ədəbiyyatı XIX və XX yüzilliklər, Bakı 2002, səh.419).
Əli bəy Hüseynzadə onun İslam Birliyi ideyasından qorxuya düşən erməni və rusların hədyanlarına cavab olaraq yazırdı ki: “Sizi (oxu: erməni və rusları – A.M.) ittifaq və ittihadmı qorxudur?.. Biz isə nifaq və düşmənçilikdən qorxuruq... Nifaq və düşmənçilik deyilmidirmi, sizlərlə bizlər arasında bu qədər qan tökülməyə səbəb oldu... Siz bütün Avropanı təlaşa düşürməklə bizi təhdid etdiyiniz üçün biz: xeyir, əstəğfürüllah, qələt etdik, biz nə İslam aləminin... Birliyi arzu edir, nə də bu aləmin qəflət yuxusundan oyanıb mədəniyyət işığı ilə ziyalı olmasın istəyirik – deyənlərdənmiyik, zənn edirsiniz... Xeyir, xeyir... Menşikov, Maqda, Neman, Çerevanski, “Mşak”, “Arsalyus” və b. ifritələr arxadan, sağdan, soldan istədikləri qədər çığır-bağır etsinlər. Biz qorxub geri çəkilənlərdən deyilik... Yüksəlin, qonşular, yüksəlin! Dar bir şovinizm dairəsindən dişarı çıxınız. Millətinizin üzvlərini zəlalətə düçar etməyiniz... Bu gün bu qədər... sərvət və var dövlətinizlə ümum insaniyyəti, hətta bir-iki qonşunuzu belə məsud edəcək içinizdən bir fərd yetişmədi. İçinizdən nə bir Əbu Əli Sina, nə bir Mollayi Rumi, nə bir Uluğ Bəy göstərə bilməzsiniz... İki min illik tarixinizi eşələyin, yenə göstərə bilməzsiniz... Yüksəlmədikcə, əxlaqınızı təmizləmədikcə, şovinist xəyalları beyninizdən çıxarıb atmadıqca, ümumi bəşəriyyətə, insaniyyətə İsalar, Məhəmmədlər, Buddalar kimi bir nəzərlə baxmadıqca bir qorxulu həlaka düşüb gedərsiniz (Əli bəy Hüseynzadə, “Həyat” qəzeti, 9 aprel 1906, № 77) .
Əli bəy Hüseynzadənin fəlsəfi və siyasi-ideoloji publisistikasında erməni şovinizminin ideya kökləri və strateji hədəfləri, dini, irqi və sosial əsasları, mənəvi terrorları, ikiüzlü, saxta və məkrli üsul və vasitələri, öz siyasi məqsədləri üçün onları dəstəkləyən xristian dünyasının milli-siyasi proqramlarının qlobal motivləri elmi şəkildə öz şərhini tapmışdır.
Əlibəy Hüseynzadə Güney Azərbaycanda baş verən Səttərxanın başçılığı ilə Məşrutə inqilabına böyük əhəmiyyət vermiş, öz əsərlərində “Xəzəri şor su kimi ruslara satan İran irticaçılarını” kəskin tənqid etmiş və göstərmişdi ki: “Çəkilin ortadan. Mədəniyyət gəlir. Təbriz mücahidlərinin, səttarxanlarının qalibiyyəti gəlir” (Əli bəy Hüseynzadə, Siyasəti-Fürusət, Bakı 1994, səh.114).
Əlibəy Hüseynzadə 1910-cu ildən ömrünün sonuna kimi, yəni 1942-ci ilə qədər Türkiyədə yaşamış, müxtəlif universitetlərdə professor kimi fəaliyyət ğöstərmiş, “Türk yurdu”, “Türk ocağı”, “Rusiya Müsəlmanları Türk-Tatar Millətləri Müdafiə hüquq Cəmiyyəti” və s. təşkilatların yaradıcılarından biri olmuşdur. O, öz sanballı yazıları və müxtəlif Avropa ölkələrindəki çıxışları ilə Türkçülük fikirlərinin yayılması və dərinləşməsində xüsusi xidmətlər göstərmişdir. Onun sayəsində təkcə Rusiyadakı Türk ziyalıları deyil, Türkiyəli aydınlar və hökumət nümayəndələrində də həm Quzey və həm də Güney Azərbaycan Türklərinə qarşı bir simpatiya yaranmış, hətta Təbrizdə olan miralay Ömər Bəy Ənvər paşanın tapşırığı ilə Güney Azərbaycan Türkləri ilə sıx münasibətlər yaratmış, onların təşkilatlanmasında yaxından iştirak etmişdi.
Əli bəy Hüseynzadə Türkiyədə yaşadığı dövrdə də Qafqaz, Güney Azərbaycan və bütövlükdə Rusiya Türklərinin taleyi və gələcək vəziyyətləri ilə bağlı aktual problemlərin həlli ilə məşğul olmuş, “Rusiya Müsəlmanları Türk-Tatar Millətləri Müdafiə hüquq Cəmiyyəti”nin üzvləri olan məşhur Türkçü Qazanlı Yusuf Akçura Bəy, əslən Kırım Türklərindən olan üləma Məhəmməd Əsəd Çələbizadə və Buxaralı Mükməddin Beycan ilə birgə 1915-ci ilin sonlarında “Rusiya müsəlmanlarının Tələbləri” adlı bir memerandum hazırlayaraq Alman dilinə tərcümə etmiş və Budapeştdə nəşr etdirərək ABŞ və Avropa dövlətlərinin rəsmi nümayəndələrinə təqdim etmişlər. Memerandumda göstərilirdi ki: “Rusiya öz təbəəsi olan Türk və digər müsəlman xalqlarının ən təbii, məşru və müqəddəs haqlarını zorla əllərindən almışdır. Onlara öz irqdaşları ilə hər cür təmas və münasibət təsiri yasaq edilmişdir... Rusiyadakı müsəlmanlar ən müqəddəs dini vəzifələrini belə icra etməkdən məhrum edilmiş, hər cür milli tərbiyə imkanı onların əllərindən alınmışdır... Əllərimizi göylərə qaldıraraq dua edirik: Bizi rus zəncirindən xilas ediniz” (Bax: Mirzə Bala Məmmədzadə, Milli Azərbaycan hərəkatı, Bakı 1992, səh.173).
Əli bəy Hüseynzadə “Turan heyəti” ilə birgə Budapeşt, Vyana, Berlin, Lozannada olmuş, Berlində “Türk qövmləri”, Lozannada “Rusiyadakı xalqlar”, Stokholmda “Sosialist” Konqreslərində iştirak etmiş, 1918-ci ildə Batum və Gəncədə olmuş, 1926-cı ildə məşhur alim Fuad Köprülü ilə birlikdə Bakıda keçirilən I Türkoloji Qurultayda iştirak etmiş və bu Qurultayda “Qərbin iki dastanında Türk” mövzusunda çıxış etmiş, 1933-cü ildə işlədiyi universitetdən təqaüdə çıxmış və 1942-ci ildə Üsküdardakı evində 78 yaşında vəfat etmişdir. Ruhu şad olsun.
Türk qanlı, müsəlman etiqadlı, müasir fikirli fədailər yetişdirmək missiyasını üzərinə götürən, Türk və İslam Birliyi uğrunda ömrünün sonuna qədər mübarizə aparan, şəxsi tərcümeyi halı ilə İslamın yaddaşına, bütövlükdə Türklüyün tarixinə çevrilən Əli bəy Hüseyinzadə “elə bir ömür yaşadı kı, bu ömür bitəndə o özü məmnun, aləm isə məğmun və pərişan oldu” (Yaşar Qarayev, göstərilən əsəri,səh-448).
Əli bəy Hüseyinzadə parlaq zəkası, geniş dünya görüşü ilə Azərbaycan milli dövlətçilik məfkurəsinin yaradıcısı kimi Türk dünyasının təfəkkür tarixində özünə məxsus yer tutmuş, milli idealogiyamızla bağlı düşüncələri ilə Türk xalqlarının gələcəyinə parlaq bir işıq salmışdır.
Azərbaycan Türk gəncliyinə Əli bəy Hüseyinzadə idealarını həyata keçirməyi arzu edirəm.
Əfsanəvi Əli Bəy Hüseyinzadə dünyanın bütün dillərini, elm və fənlərin hər növünü, ədəbiyyat və incəsənətin hər şöbəsini təmamən əhatə etmiş və tətbiqə müvəffəq olmuş bir F ö v q ə l b ə ş ə r d i r.
( Yusif Akçura)
Turan məfkurəsinin Şeyxi, Azərbaycan Türklərinin milli iftixarı, Azərbaycan türklərinin boyakarlıq sənətinin banisi, şair, ideoloq, rəssam, musiqişünas, filosof, jurnalist, münəccim, mütərcim, professor, doktor Əli Bəy Hüseyinzadə bugünki Azərbaycan bayrağının simvolik rəmzidir.
Milli ideologiyamızın memarı - Əli bəy Hüseynzadə
Ucundadır dilimin
Həqiqətin böyüyü
Nə qoydular deyəyim,
Nə kəsdilər dilimi.
Bilirmisən, cahillər
Nə etdilər Vətənə?
-Nə qoydular uyuya
Nə qoydular oyana.
...Ayıltmadı qələmim,
Şu Türk ilə Əcəmi
Nə qoydular yazayım,
Nə qırdılar qələmi.
(Əli bəy Hüseynzadə)
Bu düşündürücü şerin yazarı bütün türk dünyasının mücahidi, bütün Türk aləmində bir haqq elçisi, bütün Türk xalqlarının siyasi və milli əsarətdən azad olması uğrunda mübariz, hələ öz sağlığında “Yalavac” (Peyğəmbər) adlandırılan böyük Azərbaycan mütəfəkkiri Əli bəy Hüseynzadədir.
Milli tariximizdə filosof, ideoloq, publisist, tənqidçi, şair, tərcüməçi, rəssam kimi tanınan, milli qurtuluş, istiqlaliyyət məramının carçısı, Türk xalqlarını “Vahid Turan” ideyası ətrafında birləşdirməyə çalışan, “Türkləşmək, İslamlaşmaq, Müasirləşmək” ideoloji sisteminin yaradıcısı Əli bəy Hüseynzadə 1864-cü ildə Azərbaycanın Salyan qəsəbəsində anadan olmuşdur.
İlk təhsilini “Tiflis Türk-müsəlman məktəbində alan ” (Mahir Qəribli, Azərbaycanın mühacirətdəki mütəfəkkiri Əli bəy Hüseynzadə. Bax: Azərbaycan dünyası dərgisi, Ankara 1999, №1, səh.31), 1885-ci ildə Tiflis Gimnaziyasını müvəffəqiyyətlə bitirib həmin ildə Peterburq Universitetinin Fizika-Riyaziyyat bölümünə qəbul olunan, 1889-cu ildə oranı bitirərək İstanbula gələn, İstanbul Ali hərbi Məktəbində təhsil alan Əli bəy Hüseynzadənin yetkinləşməsində Qafqazın o dövrkü Şeyxülislamı olmuş ana babası, Şeyx Əhməd Səlyaninin, böyük Azərbaycan mütəfəkkirləri Mirzə Fətəli Axundov və Şeyx Cəmaləddin Əfqaninin xüsusi xidmətləri olmuşdur.
Qədim Şərq, Yunan və Qərbi Avropa fəlsəfəsinə, Alman, İngilis, Fransız, Rus və Şərq ədəbiyyatına dərindən bələd olan, “İstanbul Tibb Məktəbində Qərb fikirlərini, Qərb irfan və mədəniyyətini məktəbin professorlarından daha çox tanıdan”, tələbə yoldaşları üzərində “bir Peyğəmbər təsiri buraxan” Əli bəy Hüseynzadə tələbə yoldaşlarından biri olan məşhur Abdullah Cövdətin dediyi kimi: “bir Allah elçisi idi” (Bax: Yusuf Akçura, Türkçülüyün tarixi, İst., 1990, səh.143).
Əli bəy Hüseynzadə Türkiyədə olduğu ilk illərdə “Tərəqqi və İttihad Cəmiyyəti”nin fəal üzvlərindən biri olmuş, 1897-ci ildə hərbi hakim rütbəsi ilə Osmanlı-Türk-Yunan müharibəsinin iştirakçısı olmuş, “Cəmiyyət” üzvləri davamlı təqib edildiyindən əvvəl İtaliyaya, sonra isə 1903-cü ildə doğma Azərbaycana gəlmişdir. Artıq bu dövrə qədər özünü Türk ictimai həyatında bir “Turançı” kimi tanıtdıran Əli bəy Hüseynzadə Misirdə Əli Kamal bəyin redaktorluğu ilə nəşr olunan “Türk” qəzetində çap etdirdiyi məşhur “Məktubi-məxsus” məqaləsində ilk dəfə olaraq Türk dünyasında göstərmişdir ki: “Tatar” deyə adlandırılan bir xalq yoxdur. Kırımlıların, Qazanlıların, Orenburqluların hamısı Türk oğlu Türkdür... Türklər hər harada olurlarsa – istər Osmanlıda, istər Qafqaz və İranda, istər Baykal gölünün ətrafında, ya Qaraqum ətrafında olsun, bir-birlərini tanımalı, sevməli, sünni-şiəlik və daha bilməm “nəlik” adları ilə məzhəb təəssübünü azaldıb... dinin əsasının Quran olduğunu bilmiş olarlarsa, əlverişli olmazmı? Bir millət üçün hər şeydən əvvəl arzu ediləcək şey güclü olmaqdır. Bir millətin güc qazanması onlar arasında mənəvi əlaqənin artmasına bağlııdır. Xüsusilə, onlar arasında qarşılıqlı sevginin artmasına çalışılmalıdır... Məsələ bir-birimizi tanımaq, sevmək, mədəniləşmək yolunda bir-birimizə yardım etmək məsələsidir”.
Onun ən böyük fəaliyyəti doğma Azərbaycana dönüşündən sonra başlamış, yeddi illik bu dövrdə (1903-1910) o, daha çox “mütəfəkkir bir ideoloq kimi fəaliyyət göstərərək gələcək “Türkçülük hərəkatı”nın nəzəri-ideoloji əsasını təşkil edən fəlsəfi əsərlərini yazıb “Türk”, “İrşad”, “Həyat” və s. kimi qəzetlərdə və özünün redaktoru olduğu “Füyuzat” (Tərəqqi-A.M.) jurnalında çap etdirmişdi” (Rəfail Əhmədli, Azərbaycan milli-demokratik dövlətçilik məfkurəsi, Türkçülük, Müasirlik, İslamçılıq, Bakı 2007, səh.163). Böyük ideoloqun “Məktubi-məxsus”, “Türklər kimdir və kimlərdən ibarərdir?”, “Bizə hansı elmlər lazımdır?”, “Yazımız, dilimiz, birinci elimiz”, “Nicat məhəbbətdir”, “Məcnun və Leylayi-İslam”, xüsusilə, “Siyasəti-Fürusət” adlı əsərlərinin əsas mövzusu milli ideologiya ilə yanaşı, istibdadın:, çarizmin yeritdiyi müstəmləkəçilik siyasətinin ifşası, İran Məşrutə inqilabının tərənnümü, Əmir Teymurun müsəlman xalqlarını İslam bayrağı altında birləşdirməsi, Türk sülalələrindən Səfəvi hökmdarı Şah İsmayıl Xətayinin İran, İraq və Azərbaycan xalqlarını birləşdirərək mərkəzləşmiş dövlət yaratması, yadellilərə qarşı mübarizə aparıb Azərbaycan və İranı əsarətdən qurtaran Azərbaycan Türklərinin Əfşar boyundan olan Nadir şah Əfşarın müsəlman ölkələri arasındakı sünni-şiə ixtilafına son qoymağa çalışması təşkil edir. Mütəfəkkirin bu əsərlərində irəli sürdüyü ideyalar əsasında “Türkləşmək, İslamlaşmaq və Müasirləşmək” ideoloji sistemi yaranmışdır. Onun bu üç sütunlu ideoloji sistemi Türk aləminin hər tərəfinə tezliklə yayılmış və “Gənc Türklər” inqilabından sonra İstanbulda geniş vüsət almış, xüsusilə, onun “Turançılıq” ideyası çar Rusiyası senzurasını, rus və erməni irticaçılarını dərindən narahat etmişdi. Ona görə də təqiblərə məruz qalmış, o da Əhməd bəy Ağaoğlu və Yusif Akçuraoğlu kimi vətəni tərk etməyə məcbur olmuşdu. Onların vətən Azərbaycanı tərk etməsi irticaçıları və xüsusilə, erməniləri çox sevindirmiş, milli ziyalılarımızı isə məyus etmişdi. Onların Azərbaycanı tərk etməsindən dərin üzüntü duyan məşhur alimimiz Əliabbas Müznib hələ o dövrdə yazmışdı ki: “Əlibəy Hüseynzadə və Əhməd bəy Ağaoğlunun getməyi Qafqaz əhalisini başsız, böyüksüz buraxmaq kimidir. Çünki o cənablar dilsizlərin dili, karların qulağı, korların gözü idilər”. (Bax: Yaşar Qarayev, Azərbaycan ədəbiyyatı XIX və XX yüzilliklər, Bakı 2002, səh.419).
Əli bəy Hüseynzadə onun İslam Birliyi ideyasından qorxuya düşən erməni və rusların hədyanlarına cavab olaraq yazırdı ki: “Sizi (oxu: erməni və rusları – A.M.) ittifaq və ittihadmı qorxudur?.. Biz isə nifaq və düşmənçilikdən qorxuruq... Nifaq və düşmənçilik deyilmidirmi, sizlərlə bizlər arasında bu qədər qan tökülməyə səbəb oldu... Siz bütün Avropanı təlaşa düşürməklə bizi təhdid etdiyiniz üçün biz: xeyir, əstəğfürüllah, qələt etdik, biz nə İslam aləminin... Birliyi arzu edir, nə də bu aləmin qəflət yuxusundan oyanıb mədəniyyət işığı ilə ziyalı olmasın istəyirik – deyənlərdənmiyik, zənn edirsiniz... Xeyir, xeyir... Menşikov, Maqda, Neman, Çerevanski, “Mşak”, “Arsalyus” və b. ifritələr arxadan, sağdan, soldan istədikləri qədər çığır-bağır etsinlər. Biz qorxub geri çəkilənlərdən deyilik... Yüksəlin, qonşular, yüksəlin! Dar bir şovinizm dairəsindən dişarı çıxınız. Millətinizin üzvlərini zəlalətə düçar etməyiniz... Bu gün bu qədər... sərvət və var dövlətinizlə ümum insaniyyəti, hətta bir-iki qonşunuzu belə məsud edəcək içinizdən bir fərd yetişmədi. İçinizdən nə bir Əbu Əli Sina, nə bir Mollayi Rumi, nə bir Uluğ Bəy göstərə bilməzsiniz... İki min illik tarixinizi eşələyin, yenə göstərə bilməzsiniz... Yüksəlmədikcə, əxlaqınızı təmizləmədikcə, şovinist xəyalları beyninizdən çıxarıb atmadıqca, ümumi bəşəriyyətə, insaniyyətə İsalar, Məhəmmədlər, Buddalar kimi bir nəzərlə baxmadıqca bir qorxulu həlaka düşüb gedərsiniz (Əli bəy Hüseynzadə, “Həyat” qəzeti, 9 aprel 1906, № 77) .
Əli bəy Hüseynzadənin fəlsəfi və siyasi-ideoloji publisistikasında erməni şovinizminin ideya kökləri və strateji hədəfləri, dini, irqi və sosial əsasları, mənəvi terrorları, ikiüzlü, saxta və məkrli üsul və vasitələri, öz siyasi məqsədləri üçün onları dəstəkləyən xristian dünyasının milli-siyasi proqramlarının qlobal motivləri elmi şəkildə öz şərhini tapmışdır.
Əlibəy Hüseynzadə Güney Azərbaycanda baş verən Səttərxanın başçılığı ilə Məşrutə inqilabına böyük əhəmiyyət vermiş, öz əsərlərində “Xəzəri şor su kimi ruslara satan İran irticaçılarını” kəskin tənqid etmiş və göstərmişdi ki: “Çəkilin ortadan. Mədəniyyət gəlir. Təbriz mücahidlərinin, səttarxanlarının qalibiyyəti gəlir” (Əli bəy Hüseynzadə, Siyasəti-Fürusət, Bakı 1994, səh.114).
Əlibəy Hüseynzadə 1910-cu ildən ömrünün sonuna kimi, yəni 1942-ci ilə qədər Türkiyədə yaşamış, müxtəlif universitetlərdə professor kimi fəaliyyət ğöstərmiş, “Türk yurdu”, “Türk ocağı”, “Rusiya Müsəlmanları Türk-Tatar Millətləri Müdafiə hüquq Cəmiyyəti” və s. təşkilatların yaradıcılarından biri olmuşdur. O, öz sanballı yazıları və müxtəlif Avropa ölkələrindəki çıxışları ilə Türkçülük fikirlərinin yayılması və dərinləşməsində xüsusi xidmətlər göstərmişdir. Onun sayəsində təkcə Rusiyadakı Türk ziyalıları deyil, Türkiyəli aydınlar və hökumət nümayəndələrində də həm Quzey və həm də Güney Azərbaycan Türklərinə qarşı bir simpatiya yaranmış, hətta Təbrizdə olan miralay Ömər Bəy Ənvər paşanın tapşırığı ilə Güney Azərbaycan Türkləri ilə sıx münasibətlər yaratmış, onların təşkilatlanmasında yaxından iştirak etmişdi.
Əli bəy Hüseynzadə Türkiyədə yaşadığı dövrdə də Qafqaz, Güney Azərbaycan və bütövlükdə Rusiya Türklərinin taleyi və gələcək vəziyyətləri ilə bağlı aktual problemlərin həlli ilə məşğul olmuş, “Rusiya Müsəlmanları Türk-Tatar Millətləri Müdafiə hüquq Cəmiyyəti”nin üzvləri olan məşhur Türkçü Qazanlı Yusuf Akçura Bəy, əslən Kırım Türklərindən olan üləma Məhəmməd Əsəd Çələbizadə və Buxaralı Mükməddin Beycan ilə birgə 1915-ci ilin sonlarında “Rusiya müsəlmanlarının Tələbləri” adlı bir memerandum hazırlayaraq Alman dilinə tərcümə etmiş və Budapeştdə nəşr etdirərək ABŞ və Avropa dövlətlərinin rəsmi nümayəndələrinə təqdim etmişlər. Memerandumda göstərilirdi ki: “Rusiya öz təbəəsi olan Türk və digər müsəlman xalqlarının ən təbii, məşru və müqəddəs haqlarını zorla əllərindən almışdır. Onlara öz irqdaşları ilə hər cür təmas və münasibət təsiri yasaq edilmişdir... Rusiyadakı müsəlmanlar ən müqəddəs dini vəzifələrini belə icra etməkdən məhrum edilmiş, hər cür milli tərbiyə imkanı onların əllərindən alınmışdır... Əllərimizi göylərə qaldıraraq dua edirik: Bizi rus zəncirindən xilas ediniz” (Bax: Mirzə Bala Məmmədzadə, Milli Azərbaycan hərəkatı, Bakı 1992, səh.173).
Əli bəy Hüseynzadə “Turan heyəti” ilə birgə Budapeşt, Vyana, Berlin, Lozannada olmuş, Berlində “Türk qövmləri”, Lozannada “Rusiyadakı xalqlar”, Stokholmda “Sosialist” Konqreslərində iştirak etmiş, 1918-ci ildə Batum və Gəncədə olmuş, 1926-cı ildə məşhur alim Fuad Köprülü ilə birlikdə Bakıda keçirilən I Türkoloji Qurultayda iştirak etmiş və bu Qurultayda “Qərbin iki dastanında Türk” mövzusunda çıxış etmiş, 1933-cü ildə işlədiyi universitetdən təqaüdə çıxmış və 1942-ci ildə Üsküdardakı evində 78 yaşında vəfat etmişdir. Ruhu şad olsun.
Türk qanlı, müsəlman etiqadlı, müasir fikirli fədailər yetişdirmək missiyasını üzərinə götürən, Türk və İslam Birliyi uğrunda ömrünün sonuna qədər mübarizə aparan, şəxsi tərcümeyi halı ilə İslamın yaddaşına, bütövlükdə Türklüyün tarixinə çevrilən Əli bəy Hüseyinzadə “elə bir ömür yaşadı kı, bu ömür bitəndə o özü məmnun, aləm isə məğmun və pərişan oldu” (Yaşar Qarayev, göstərilən əsəri,səh-448).
Əli bəy Hüseyinzadə parlaq zəkası, geniş dünya görüşü ilə Azərbaycan milli dövlətçilik məfkurəsinin yaradıcısı kimi Türk dünyasının təfəkkür tarixində özünə məxsus yer tutmuş, milli idealogiyamızla bağlı düşüncələri ilə Türk xalqlarının gələcəyinə parlaq bir işıq salmışdır.
Azərbaycan Türk gəncliyinə Əli bəy Hüseyinzadə idealarını həyata keçirməyi arzu edirəm.
Əfsanəvi Əli Bəy Hüseyinzadə dünyanın bütün dillərini, elm və fənlərin hər növünü, ədəbiyyat və incəsənətin hər şöbəsini təmamən əhatə etmiş və tətbiqə müvəffəq olmuş bir F ö v q ə l b ə ş ə r d i r.
( Yusif Akçura)
Turan məfkurəsinin Şeyxi, Azərbaycan Türklərinin milli iftixarı, Azərbaycan türklərinin boyakarlıq sənətinin banisi, şair, ideoloq, rəssam, musiqişünas, filosof, jurnalist, münəccim, mütərcim, professor, doktor Əli Bəy Hüseyinzadə bugünki Azərbaycan bayrağının simvolik rəmzidir.
AYDIN MƏDƏT OĞLU QASIMLI
FİLOLOGİYA ÜZRƏ FƏLSƏFƏ DOKTORU
Teref.az
 
Ardını oxu...
“Mumiya” barədə film seriyaları ilə məşhurluğunun zirvəsinə çatan Hollivud ulduzu Brendan Freyzer düzgün ssenari yazılarsa franşizanın dördüncü hissəsində də çəkilmək arzusunu açıqlayıb.

O, 2017-ci ildə özünün deyil, həmkarı Tom Kruzun baş rolunu oynadığı “Mumiya”nı da xatırladıb. Qeyd edək ki, bu film orijinal trilogiyadan daha tutqun və qorxu üslubunda çəkilib. Freyzerin fikrincə məhz bu xüsusiyyət filmin uğursuzluğuna səbəb oldu.

“Bu triologiyanın əsas inqrediyenti əyləncəli olması idi və sonuncu filmdə məhz bu çatışmırdı: Bir xətt üzərində qorxu filmi idi. “Mumiya”da isə attraksion olmalıdır, amma horror yox. Bəli, onu da bilirəm ki, buna nail olmaq çətindir – bu işlə üç dəfə məşğul olmuşam”, - deyə aktyor vurğulayıb.

Ardını oxu...

Qeyd edək ki, Freyzer “Mumiya”, “Mumiya qayıdır” və “Mumiya: Əjdaha İmperatorunun məzarı” filmlərində Rik O’Konnell rolunu oynayıb.

Brendan Freyzerlə birlikdə yeni “Mumiya”nın çəkilib-çəkilməyəcəyi məlum deyil. Ancaq baş tutarsa franşizanın pərəstişkarlarını və aktyorun özünü sevindirəcəyi şübhəsizdir.
Ardını oxu...
Ardını oxu...
Mənbə: Variety
 

Dünyapress TV

Xəbər lenti